شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

[mn_kkstar]

درمان قطعی واریس با رادیو فرکانسی(RF)

درمان واریس با رادیو فرکانسی (RF) یکی از روش های نوین درمانی است که دارای نتایج بهتر و عوارض کمتر  نسبت به روش جراحی واریس می باشد. تغییر سبک زندگی، بی تحرکی، اضافه وزن و رژیم غذایی سرشار از کالری موجب شده است که اکثر افراد دچار رگ های واریسی باشند. واریس به دلیل اختلالات هورمونی مثل کم کاری غده تیروئید و یا بارداری نیز ایجاد می شود. حدود 30 درصد افراد به گونه ای دچار واریس هستند. معمولا با انجام فعالیت های ورزشی و پوشیدن جوراب های واریس از پیشرفت این بیماری در مراحل اولیه جلوگیری می شود.

واریس پا

بیشتر بخوانید: علت واریس پا

مقایسه درمان جراحی واریس با روش درمان واریس با رادیو فرکانسی

درمان واریس با رادیو فرکانسی یک روش کم تهاجمی تر نسبت به روش جراحی واریس محسوب می شود. روش درمان جراحی واریس برای خارج کردن رگ های آسیب دیده  انجام می شود. از عوارض جراحی واریس می توان به احساس درد شدید، عوارض بیهوشی، خونریزی، ایجاد تغییراتی در پوست، باقی ماندن جای زخم و اسکار و دوران بهبودی طولانی اشاره کرد.

مدت زمان درمان واریس با rf حدود 20 دقیقه می باشد. این روش درمانی بدون استفاده از بیهوشی کامل، ایجاد خونریزی، درد شدید و باقی ماندن جای زخم انجام می شود. از این روش درمانی برای درمان واریس ریشه ای استفاده می شود. برای درمان واریس سطحی که دارای پیچ خوردگی زیاد می باشد، روش اسکلروتراپی یا فلبکتومی به کار برده می شود.

بیشتر بخوانید: زخم واریس چیست

درمان واریس با رادیو فرکانسی چگونه است؟

در روش درمان واریس با رادیو فرکانسی از امواج رادیویی استفاده می شود. در این روش پزشک در داخل مطب و با استفاده از ماده بی حسی موضعی، درمان را انجام می دهد. با روش رادیو فرکانسی در داخل وریدهای گرفتار واریس، گرما ایجاد می شود. گرما موجب تخریب بافت ورید بیمار می گردد. درجه حرارت گرمای ایجاد شده درون ورید، حدود 120 درجه سانتیگراد می باشد. بیماری به دلیل بی حس بودن موضع، گرما را احساس نمی کند.

مهمترین مزیت درمان واریس با رادیو فرکانسی

بالا بودن سرعت انجام روش درمان واریس با رادیو فرکانسی مهمترین مزیت  این روش درمانی می باشد. درمان واریس با آر اف در یک جلسه درمانی کمتر از 30 دقیقه قابل انجام است. این روش در مقایسه با روش های دیگر حدود 20 درصد زمان کمتری لازم دارد. کاهش مدت زمان  جلسه درمان برای برخی بیماران مانند بیماران قلبی و یا بیماران دچار استرس زیاد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رادیوفرکانسی و درمان واریس

مراحل درمان واریس رادیو فرکانسی

برای انجام روش درمان واریس با رادیو فرکانسی باید به یک پزشک متخصص متبحر مراجعه کنید. انجام این روش درمانی در طی چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:

  • آماده سازی

قبل از شروع درمان واریس با رادیو فرکانسی رادیو فرکانسیپزشک متخصص روی پوست ناحیه رگ واریسی، نشانه گذاری می کند. نقطه مشخص شده، محل فرو کردن سوزن داخل ورید می باشد. در اکثر موارد محل نشانه گذاری شده کمی پایین تر و یا بالاتر از زانو است. سپس پوست پا با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، کاملا ضد عفونی می گردد. جهت کاهش احتمال بروز عفونت، باید ضد عفونی حتما انجام شود. برای کاهش درد در زمان داخل کردن سوزن، محل با ماده بی حسی کاملا بی حس می شود.

  • جایگذاری فیبر رادیو فرکانسی

هنگامی که پوست فرد کاملا بی حس شد، پزشک متخصص سوزن را در داخل ورید واریسی قرار می دهد. از طریق این سوزن یک کاتتر خیلی باریک در داخل ورید قرار می گیرد. برای هدایت و راهنمایی کاتتر در داخل ورید، از سونوگرافی همزمان استفاده می شود.

  • بی حسی

در این مرحله در بافت های اطراف ورید مورد نظر و در تمام طول آن، ماده بی حسی موضعی تزریق می شود. تزریق بی حسی مانع احساس درد در زمان انجام درمان می گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده از ماده بی حسی، فشرده سازی ورید می باشد. با فشرده سازی رگ از انتقال گرمای حاصل از  امواج رادیو فرکانسی به بافت های اطراف، جلوگیری می شود. اکثر پزشکان از 50 سی سی ماده بی حس کننده به نام لیدوکائین 1 درصد استفاده می کنند.

با روشن کردن دستگاه RF گرمای تولید شده از امواج، موجب بسته شدن ورید واریسی می شود. ماده بی حسی تزریق شده، مانع از ایجاد احساس درد می گردد. ورید هم با حرکات آهسته کاتتر، درمان می شود. کاتتر تمام طول ورید را طی می کند و از داخل ورید خارج می شود. در مرحله انتهایی محل ورود سوزن پانسمان شده و با استفاده از باند فشاری و یا جوراب واریس، پا پوشانده می شود. با انجام این روش ها فشار لازم بر روی ورید تحت درمان اعمال می شود.

در این مرحله از درمان واریس با رادیو فرکانسی پزشک متخصص با کمک سونوگرافی از بسته شدن کامل ورید مطمئن می شود. ورید مسدود شده به مرور زمان تبدیل به یک بافت اسکار شده و کم کم به وسیله بدن جذب خواهد شد. تا مدت چند هفته هنگامی که بیمار بر روی ورید واریسی تحت درمان، انگشت خود را فشار دهد، سفتی رگ باقیمانده را حس می کند که به تدریج از بین می رود.

پزشک بعد از انجام  درمان واریس با رادیو فرکانسی(RF) ، بیمار را تشویق می کند که بعد از گذشت 30 الی 60 دقیقه پس از درمان، حتما راه برود. راه رفتن به مدت 20 دقیقه، 3 بار در روز برای مدت 1 الی 2 هفته توصیه می شود.

مراقبت های قبل از درمان واریس با رادیو فرکانسی

  • مراجعه به یک پزشک متخصص با تجربه و انجام  جلسه مشاوره
  • انجام آزمایشات لازم قبل از درمان
  • اگر به اختلالات خونریزی دهنده مبتلا هستید،حتما به اطلاع پزشک برسانید.
  • اگر از داروهای بدون نسخه مانند داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و  داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید، باید به اطلاع پزشک برسانید.
  • اگر سابقه حساسیت و آلرژی به دارو، مواد بی حسی، مواد بیهوشی، لاتکس، ماده کنتراست و نوار چسب دارید، به اطلاع پزشک برسانید.
  • قبل از درمان باید به مدت 8 ساعت ناشتا باشید.

مراقبت های بعد از درمان

درمان واریس با رادیو فرکانسی برای رگ های واریسی باریک و ریز و پرفوران امکان پذیر نیست زیرا فیبرهای آر اف ضخیم هستند.

  • فشرده سازی محل درمان در هفته های اولیه بعد از درمان بسیار اهمیت دارد. فشرده سازی موجب کاهش التهاب و کبودی محل می گردد. معمولا برای اعمال فشار بر روی ورید واریسی از جوراب واریس استفاده می شود.
  • راه رفتن سبک و آرام بعد از انجام این روش درمانی الزامی می باشد. کسانی که نمی توانند راه بروند، نباید از این روش درمانی استفاده کنند.
  • انجام فعالیت های سنگین بدنی و ورزشی برای مدتی ممنوع است.
  • بلند کردن اجسام سنگین بعد از انجام این روش جایز نیست.
  • داروها و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک باید به موقع مصرف شود.
  • استحمام باید با اجازه پزشک انجام شود. برخی پزشکان همان شب درمان اجازه استحمام به بیمار می دهند ولی برخی پزشکان حمام کردن را به تاخیر می اندازند.

عوارض درمان واریس با رادیوفرکانسی (RF)

همیشه در جلسات مشاوره برای تعیین روش درمان این سؤال از سوی افراد بیان می‌شود. آیا این عمل عوارضی دارد یا خیر.  بررسی‌های انجام شده روی روش رادیو فرکانسی نشان داده است عوارض جزئی حتی در صورتی که این روش به بهترین نحو ممکن انجام شود، با خطرات و عوارضی شاید همراه باشد مثل مورمور شدن دور رگ به ‌صورت موقتی اتفاق میافتد که به‌ مرورزمان رفع می‌شود و البته این عوارض بامهارت و تجربه پزشک تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

  • ترومبوز ورید عمقی
  • آسیب به عصب‌ها
  • سوختگی پوست
  • کبودی و سوزش و حساسیت جای سوزن بی حسی
  • داغی و قرمزی رگ های درمان شده
  • سفتی رگ و احساس نیاز به کشش بدن
  • بی‌حسی یا گزگز ناحیه ‌‌ی پای درمان شده

بهبودی بعد از درمان واریس با رادیوفرکانسی

بعد از درمان  واریس پا ، ناحیه مورد نظر پای شما را از مچ تا بالای رگ درمان‌شده با باند می‌بندند ونیم ساعت بعد از اتمام درمان و بعد از این ‌که فشار خون و ناحیه باندپیچی بررسی شد می ‌توانید به خانه بروید. بعد از روز درمان ممکن است کمی در پای خود احساس درد کنید، زیرا اثر داروی بی‌حسی از بین رفته و پا کمی متورم است. در این شرایط برای کاهش درد از مسکن میتوانید استفاده کنید.

هزینه‌ی درمان  واریس با رادیوفرکانسی (RF)

هزینه‌ی درمان واریس با رادیوفرکانسی یا RFA، به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت درمان رگ‌های واریسی با رادیوفرکانسی، بسته به تشخیص مشکل رگ توسط دکتر و همچنین پوشش بیمه ای که دارید متغییر خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان واریس مراجعه کنیم؟

هنگامی که فرد با علائم زیر مواجه می شود، باید برای درمان حتما به پزشک مراجعه کند:

  • سوزش، تپش، گرفتگی عضلات و متورم شدن قسمت های پایین پا به ویژه مچ پا
  • احساس خارش یا سنگین بودن پاها
  • احساس خارش در اطراف ورید
  • افزایش درد در زمان ایستادن و یا نشستن برای مدت طولانی
  • تغییر رنگ پوست اطراف رگ واریسی

کلام آخر

هنگامی که رگ های واریسی را درمان می کنید، رگ های شما برای همیشه ناپدید می شوند. درمان وریدهای واریسی نیز نارسایی مزمن وریدی را از بین می برد و جریان خون طبیعی را بازیابی می کند. درمان های کم تهاجمی ورید واریسی توسط دکتر روحانی منش انجام میشود از جمله: درمان واریس با متد RFA، اسکلروتراپی، با فرکانس رادیویی و فرسایش شیمیایی درون وریدی. این درمان‌های بسیار مؤثر به راحتی درمطب انجام میشوند و به شما این امکان را می‌دهند که پس از آن به روال روزانه خود بازگردید.

اگر می‌خواهید رگ‌های واریسی را از بین ببرید، درد پا را تسکین دهید و از علائم پیشرفته جلوگیری کنید، از طریق راه های ارتباطی برای تعیین وقت با دکتر یوسف روحانی منش، فوق تخصص جراحی عروق و لاپاراسکوپی اقدام کنید.

جراحی عروق و لاپاراسکوپی

دکتر یوسف روحانی منش

دکتر یوسف روحانی منش دوره پزشکی عمومی، جراحی عمومی و جراحی فوق تخصصی عروق را در کشور بلژیک گذرانند. همچنین دارای فلوشیب جراحی سلطنتی انگلستان دارند. ایشان سایقه ۲ سال کار پزشکی در کشور بلژیک و ۲۰ سال در انگلستان را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *