شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

[mn_kkstar]

درمان واریس پا با ورزش

واریس پا معمولاُ به دلیل تحرک نداشتن پا در یک دوره‌ی زمانی طولانی ایجاد می‌شود بنابراین ورزش کردن می‌تواند در جلوگیری و پیشگیری از علائم واریس کمک کننده باشند. لازم است این نکته را بدانید که هیچ راهی جهت جلوگیری کامل از واریس وجود ندارد اما با انجام ورزش‌های منظم، تغییر وضعیت نشستن و یا ایستادن می‌توانید گردش خون در پا را بهبود ببخشید و احتمال ایجاد واریس پا را کمتر نمائید.

درمان واریس پا با ورزش

بیشتر بدانید: درمان قطعی واریس با رادیو فرکانسی

تاثیر ورزش بر واریس پا

ورزش به صورت مرتب می‌تواند توانایی پمپاژ خون را بهبود ببخشد و با کاهش وزن احتمال بروز واریس را نیز کمتر می‌نماید. همچنین در صورتی که شما مبتلا به واریس پا هستید انجام حرکات ورزشی می‌تواند در کاهش درد و ناراحتی‌هایی که به همراه این بیماری ایجاد می‌شود موثر باشد. در ادامه به ورزش‌هایی که می‌تواند برای پیشگیری از واریس پا کمک کننده باشند اشاره خواهد شد.

  • پیاده روی

پیاده روی برای درمان واریس

بیشتر بدانید: عوارض و خطرات واریس

اگر پنج روز در هفته و هر روز به مدت 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید می‌تواندی به درمان واریس پاهای خود کمک نمائید. توصیه می‌شود جهت دویدن یک زمین چمن و یا مسیر هموار را انتخاب نمائید که به مفاصل شما فشار کمتری وارد نماید.

  • لیفت پا 

ورزش لیفت پا برای درمان واریس

لیفت پا یکی از تمرینات ورزشی است که احتیاجی به ابزار و یا دستگاه‌های ورزشی ندارد و در منزل نیز می‌توانید آن را انجام دهید. برای شروع این حرکت باید به سمت کمر دراز بکشید و یا بنشینید، سپس پاهای خود را به صورت مستقیم قرار دهید. در مرحله‌ی بعد یک پا را بالا بیاورید و آن را در هوا نگه دارید، زمانی که این پا را به آرامی به سمت پایین می‌آورید پای دیگر را به آرامی بالا ببرید.

انجام این تمرین ورزشی ساده می‌تواند در درمان رگ‌های واریسی پای شما تاثیر چشمگیری داشته باشد و اگر به صورت منظم آن را انجام دهید به زودی نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

  • دوچرخه سواری

دوچرخه سواری برای درمان واریس

دوچرخه سواری ماهیچه‌های ساق پا را تقویت می‌نماید و برای پمپاژ خون در پاها نیز کمک کننده می‌باشد. برای دوچرخه سواری حتما نیاز نیست به بیرون بروید بلکه می‌توانید از دستگاه‌های دوچرخه‌ی ثابت در منزل و یا باشگاه استفاده نمائید حتی در صورتی که به دوچرخه‌ی ثابت دسترسی ندارید می‌توانید به شیوه‌ای که در ادامه بیان می‌شود این تمرین را انجام دهید:

  • به پشت دراز بکشید
  • پاهای خود را به سمت بالا بیاورید
  • زانو را کمی خم نمائید و مانند زمانی که در حال دوچرخه سواری واقعی هستید به آرامی رکاب بزنید

می‌توانید با هر دو پا به صورت همزمان رکاب بزنید و یا مانند دوچرخ سواری واقعی به ترتیب پاها را رکاب بزنید.

  • لانگز

لانگز برای درمان واریس پا

بیشتر بدانید: علت واریس پا

هرچقدر که پاهای شما بیشتر فعالیت داشته باشند خون بیشتری از سمت قلب به سمت پاها جریان می‌یابد و گردش خون در این قسمت بهبود می‌یابد. تمرین لانگز یکی از حرکات مناسب برای بهبود رگ‌های واریسی پا می‌باشند. جهت انجام حرکت لانگز به این صورت عمل نمائيد:

  • پاهای خود را کمی باز نمائيد.
  • یک قدم به سمت جلو بردارید
  • زانوی خود را کمی خم نمائید (زانو باید بالای مچ پا قرار داشته باشد) چند لحظه در این وضعیت باقی بمانید و سپس به حالت اولیه باز گردید و با پای دیگر خود این حرکت را انجام دهید.
  • زمانی که روی پاهای خود ایستاده‌اید روی نوک انگشتان پا کمی بلند شوید و سپس کمر خود را پایین بیاورید.
  • تکان دادن پاها

تکان دادن پاها علاوه بر اینکه در تقویت جریان خود در پاها موثر می‌باشند می‌توانند در حفظ تعادل بدن نیز نقش داشته باشند. در حالت ایستاده یا نشسته پاهای خود را از پاشنه تا نوک پا به سمت عقب و جلو حرکت دهید. این تمرین بسیار ساده بوده و در هر زمانی می‌توانید آن را انجام دهید.

تاثیر ورزش بر بهبود واریس پا

بر اساس تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است انجام حرکات ورزشی ساده که تعدادی از آنها را پیشتر توضیح دادیم می‌تواند علاوه بر بهبود رگ‌‌های واریس پا در بهبود پمپاژ قلب و گردش خون نیز نقش داشته باشند. پس از یک دوره‌ی 30 روزه ورزش می‌توانید نتایج چشمگیر در بهبود رگ‌های واریسی خود را مشاهده نمائید.

جهت دریافت برنامه‌های ورزشی متناسب با شرایط خود می‌توانید با یک پزشک فوق تخصص جراحی عروق و لاپاراسکوپی مشورت داشته باشید.

جراحی عروق و لاپاراسکوپی

دکتر یوسف روحانی منش

دکتر یوسف روحانی منش دوره پزشکی عمومی، جراحی عمومی و جراحی فوق تخصصی عروق را در کشور بلژیک گذرانند. همچنین دارای فلوشیب جراحی سلطنتی انگلستان دارند. ایشان سایقه ۲ سال کار پزشکی در کشور بلژیک و ۲۰ سال در انگلستان را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *