علائم و نشانه های فتق کشاله ران و راه های درمانی

فتق کشاله ران یا همان فتق مغبنی به حالتی گفته می شود که قسمتی از روده در ناحیه ضعیف شکم به حالت برآمده در می آید. برای درمان فتق کشاله ران روش هایی وجود دارد که جراحی مطمئن ترین راه درمان آن است. در ادامه بیشتر درباره علت فتق کشاله ران، عوارض فتق کشاله ران، درمان فتق کشاله ران و … خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فتق کشاله ران چیست؟

فتق مغبنی یا همان فتق کشاله ران در صورتی اتفاق می افتد که قسمتی از روده از ناحیه ی ضعیف شده شکم بیرون بزند و به حالت برآمده درآید. درد فتق نگران کننده و خطرناک نیست اما در حالتی که جسم سنگینی را جاب هب جا کنید و یا در حالت خم شدن و سرفه این درد تشدید پیدا می کند. عموما پزشکان برای درمان فتق انجام عمل جراحی را توصیه می کنند.

فتق کشاله ران

علت فتق کشاله ران

فتق کشاله ران به دلایل مختلفی امکان دارد که اتفاق بیافتد. اما چند مورد از علت فتق کشاله ران را می توان بارداری، فعالیت شدید، افزایش فشار داخل شکم، فشار حین حرکات روده، ضعیف شدن یک نقطه از شکم و … نام برد. اما مهم ترین و شایع ترین علت فتق کشاله ران، ضعف دیواره شکم می باشد. نقاط ضعیف در شکم امکان دارد که به دلیل جراحت و یا عمل جراحی یا آسیب حوادث به وجود آمده باشد. فتق کشاله ران در مردان و زنان کمی متفاوت است. فتق کشاله ران در مردان به دلیل ضعف در نقطه ای از کانال اینگوئینال(مغبنی) اتفاق می افتد که این کانال طناب اسپرماتیک را به کیسه بیضه وارد می کند. از طرفی فتق کشاله ران در زنان به دلیل ضعف در نقطه ای از کانال اینگوئینال(مغبنی) اتفاق می افتد که در این کانال رباط های رحم قرار دارند. برای مطالعه بیشتر درباره رابطه جنسی پس از جراحی فتق کلیک کنید.

علائم فتق کشاله ران

علائم فتق کشاله ران با نمایان شدن نشانه های زیر پدیدار می شود:

• احساس درد و سوزش
  • تورم و برآمدگی
  • ضعف یا فشار در کشاله ران
  • حس سنگینی و کشیده شدن کشاله ران
  • درد و تورم در اطراف بیضه ها

علائم فتق در کودکان

نشانه های فتق در کودکان و بزرگسالان تفاوت چندانی ندارند. علائم فتق د رکودکان به این صورت است که از بدو تولد به دلیل ضعف دیواره شکم وجود خواهد داشت. حرکت برآمدگی حاصل از فتق در کودکان هنگام سرفه یا گریه کردن و یا در حین حرکات روده قابل مشاهده خواهد بود.

درمان فتق کشاله ران

نشانه های احتناق فتق

در صورتی که نتوانید قسمتی که برآمده و فتق وجود دارد را فشار دهید یعنی فتق حبس شده و دچار احتناق فتق شده اید. مشکل فتق کشاله ران در کل موضوع نگران کننده ای نیست اما در حالتی که فتق حبس شده ایجاد شود در این حالت می تواند کمی خطرناک باشد. به این دلیل که در احتناق فتق جریان خون در نقطه ای به دام می افتد و گردش خون در آن ناحیه قطع می شود. نشانه های احتناق فتق عبارتند از:

• قرمز، بنفش یا تیره شدن ناحیه فتق
  • درد ناگهانی
  • عدم توانایی در حرکت روده

عوارض فتق کشاله ران

در صورتی که فتق کشاله ران به موقع پیگیری و درمان نشود به مرور زمان بزرگتر شده و بر بافت های اطراف فتق فشار وارد می شود. از عوارض فتق کشاله ران در مردان فشار آمدن به بیضه ها و ایجاد درد و تورم در بیضه ها می شود. در صورتی که درد فتق هب موقع پیگیری نشود امکان ابتلا به فتق حبس شده یا احتناق فتق خواهید شد. در صورتی که احتناق فتق صورت گیرد باید فورا عمل جراحی فتق انجام شود در غیر این صورت منجر به عدم خونرسانی و مرگ بافت روده خواهد شد.

عوارض فتق کشاله ران

پیشگیری از فتق

در اکثر موارد ضعیف بودن عضلات برخی نواحی از بدن و ایجاد فتق مادرزادی بوده و قابل پیشگیری نمی باشد. اما در دیگر موارد که فتق به مرور زمان اتفاق می افتد فرد تا حد زیادی می تواند برای پیشگیری از فتق اقداماتی انجام دهد. به طور مثال با ثابت نگه داشتن وزن، مصرف غذاهای پر فیبر مثل میوه ها، سبزیجات و …، نداشتن فعالیت سنگین و اجتناب از بند کردن اجسام سنگین، پرهیز از سیگار کشیدن و … تا حد زیادی می توان پیشگیری از فتق را انجام داد.

روش های درمان فتق

روش های درمان فتق به شدت و وخامت و دردی که بیمار حس می کند بستگی دارد. در صورتی که فتق کوچک باشد و درد حاصل از آن برای بیمار قابل تحمل باشد پزشک مراقبت هایی را برای درمان فتق کشاله ران بدون جراحی به بیمار توصیه می کند. در مواردی استفاده از فتق بند نیز می تواند راه چاره باشد. البته برای استفاده از فتق بند باید با پزشک درباره نحوه پوشیدن فتق بند مشورت داشته باشید. در موارد حادتر نیاز به عمل جراحی خواهد بود. عمل جراحی فتق به دو روش ترمیم فتق باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. درباره تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی در مقالات سایت می توانید مطالعه کنید.

سوالات متداول درمان فتق کشاله ران